stretch mythes ontkracht

3 Mythes over stretchoefeningen ontkracht

Er is niets verkeerds aan een zware cardio of krachttraining, maar helaas is er iets wat velen over het hoofd zien namelijk het uitvoeren van stretchoefeningen. Stretchen wordt vaak weggelaten uit de training van veel mensen omdat algemeen is aangenomen dat stretchen eigenlijk niet veel doet en de meeste hun tijd liever besteden aan cardio en krachttrainingen. Maar opgelet, niets is minder waar want wanneer je stretchoefeningen correct uitvoert zoals het hoort kunnen ze prestaties voor het uitvoeren van oefeningen verbeteren en zo ook stijfheid en risico’s op letsels tegengaan.

Dit gezegd hebbende, zijn er een aantal mythes die circuleren over stretchen dus laten we eens wat tijd vrijmaken om deze mythes te ontkrachten zodat ze je niet vangen in hun val.

Mythe # 1: Stretchen moet pijn doen

De eerste mythe rond stretchen is dat het moet pijn doen. Veel mensen denken dat het gaat om veel pijn te voelen tijdens de rekoefeningen.

Realiseer je dat er een groot verschil bestaat tussen pijn en ongemak. Je zult een licht ongemak voelen wanneer je de stretchoefeningen aan het uitvoeren bent. Dit is omdat de spier wordt verlengd, maar het moment dat je pijn voelt is het moment dat je moet stoppen.

Het mag nooit rechtstreeks pijn doen, als dat wel zo is rekt u ofwel de spier te ver of je voert de stretchoefening niet correct uit.

Mythe # 2: Stretchoefeningen uitvoeren kan eender wanneer

Een andere mythe is dat je elke moment kunt stretchen. Mensen hebben de neiging te denken dat ze kunnen stretchen wanneer ze willen. Terwijl ze tv kijken, in de ochtend voor het werk, of voordat ze doen hun training sessie.

Dit is niet het geval. In feite, stretchen voorafgaand van een goede warming-up vraagt om een blessure.

Het lichaam moet opgewarmd zijn om voor je kan stretchen, dus bewaar het voor na je training sessie of na een lichte warming-up.

Stretch nooit een koude spier. Als je dat doet heb je meer kans om pijn te voelen die in Mythe 1 wordt genoemd en dat wil je echt niet.

Mythe # 3: Stretchen is het beste voor strakke spieren

Ten slotte is er de laatste mythe die beweert dat stretchen perfect is voor pijnlijke en strakke spieren. De meest voorkomende moment dat mensen hun spieren beginnen stretchen is wanneer ze wakker worden de dag na een zware workout, en hun spieren strak en stijf aanvoelen. Maar voor optimale resultaten moet je alle spieren stretchen na je fitness workout.

Het oude gezegde: “Als je het niet gebruikt, dan verlies je het,” is echt van toepassing op flexibel. Als je niet regelmatig alle spiergroepen van het lichaam stretcht zal het bereik van je bewegingen korter worden naarmate het ouder worden, en als je eenmaal flexibiliteit hebt verloren is het veel moeilijker om het terug te krijgen. De beste manier om flexibiliteit te onderhouden op lange termijn is door regelmatig stretchoefeningen uit te voeren ongeacht je spieren strak zijn of niet. Dit op zijn beurt kan echt helpen om je actief te houden voor de vele jaren die nog komen.

Dus laat je niet misleiden door deze stretch mythes. Stretchen is een essentieel onderdeel van een workout programma, maar moet juist worden uitgevoerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten