stoppen met trainen

Wat gebeurt er met je lichaam als u stopt met sporten?

Als je stopt met je workout routine zal dat een aantal nadelen met zich meebrengen en kan het risico op chronische ziekten verhogen. Plotseling veel stilzitten als je gewoon bent om veel te bewegen en te trainen zal verschillende wijzigingen in je lichaam veroorzaken, en heeft invloed op hoe je eruit ziet en voelt. Of je nu stopt vanwege een blessure, ziekte, persoonlijke problemen of een verandering in motivatie, je kunt gelukkige altijd weer aan de slag wanneer je er klaar voor bent.

Afname van kracht en spieren

Wanneer je stopt met trainen voor een langere periode zal je lichaam automatisch kracht en spiermassa verliezen, zeker als je gewend bent om regelmatig te trainen. Een studie uit 2013 toont aan dat sporters die op hoog niveau trainen en stoppen voor 5 weken, ze na die periode al enorme hoeveelheden spiermassa en kracht kwijtwaren. Bij jongeren van 16 tot 25 jaar zou de spiermassa en kracht iets minder snel verminderen, met de grootste effecten vanaf 7 weken. Beperk de spierafname door extra whey eiwitten zoals Whey Perfection op te nemen in het lichaam.

Lichaamsgewicht en Vet bijkomen

Als je gewend bent aan regelmatige lichaamsbeweging en je plotseling stopt met trainen, zal je waarschijnlijk een stijging in lichaamsvet opmerken met het risico op gewichtstoename. Dit zeker als je geen wijzigingen aanbrengt aan je eetpatroon als je stopt met sporten. Uit dezelfde studie uit 2013 blijkt dat topsporters die 5 weken stoppen, al merkbare hoeveelheden vet zijn bijgekomen. Hoewel stoppen met sporten geen garantie is dat je gewicht zult bijkomen. Als je de calorie inname verlaagd kun je ervoor zorgen dat je niet bijkomt en zo zelfs gewicht kunt verliezen. Dit komt simpelweg door het feit dat spieren meer wegen dan lichaamsvet. Als aanvullend supplementen kan je een vet verbrander innemen zoals Perfect Burn om je vetverbranding te verhogen om zo systemisch meer calorieën te verbranden met zelfde verbruikte energie.

Verminderde atletische prestaties

Ongeacht het soort van training die je gewend bent, wanneer je stopt met het uitoefenen ervan verlies je langzaam uithoudingsvermogen, kracht en macht – en dat zijn nu net de belangrijkste onderdelen van fit zijn. Veel studies onderzoeken effecten van lichaamsbeweging na het stoppen met trainen over een periode van vijf tot zes weken, maar je kan de effecten al reeds beginnen voelen vanaf twee weken. Recente studies melden dat een groot stuk van de aanwezige conditie verloren gaat binnen twee tot vier weken na het stoppen.

Hogere bloeddruk

Het is algemeen bekend dat sporten helpt om de bloeddruk te verlagen, het is daarom dan ook geen verassing dat stoppen met sporten een verhoging van de bloeddruk kan veroorzaken. Uit onderzoek blijkt dat de bloeddruk gemiddeld toeneem twee weken na het stoppen met sporten of trainen. Stoppen met sporten wil niet noodzakelijk zeggen dat je nu met een hogere bloedruk moet rondlopen. In aanvullen op regelmatige beweging zijn er nog enkele dingen waar je op kunt letten om de bloeddruk te verlagen, denk hierbij aan het verminderen van dieet natrium, bereiken en behouden van gezond gewicht, stress beheersen, vermijd tabaksproducten en beperkt het gebruik van alcohol.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten